قیمت نقدی طلا در روز پنج شنبه در بازار اروپا بالاتر بوده است، طلا از افزایش علاقه به خرید در میان نگاه خوش بینانه تر در کل بازارها منتفع شده است.

در ساعت 09:55 به وقت گرینویچ، طلای نقدی با قیمت 1648/17 دلار آمریکا در هر اونس مبادله شد، که نسبت به همین زمان در روز گذشته 0/3 درصد افزایش یافته است. قیمت سایر کالاها، شامل فلزات پایه و قراردادهای آتی نفت خام، نیز افزایش یافته است، همین اتفاق در مورد بازارهای سهام اروپا نیز افتاده است، این افزایش ها پس از اظهار نظرهای محتاطانه از سوی فدرال رزرو آمریکا صورت گرفته است که می خواهد دلار را به قیمت کمتری بفروشد.

قیمت این فلز زرد رنگ در ساعات پایانی روز معاملاتی گذشته به شدت کاهش یافت — زیرا سرمایه گذاران نسبت به سخنرانی ماهانه فدرال رزرو آمریکا واکنش نشان داده اند — اگرچه خریداران به سرعت وارد عمل شدند تا بازار را رونق بخشند، و ادامه علاقه به خرید در روز معاملاتی جاری نیز قیمت ها را بالاتر نگه داشته است.

دیوید گاوت، رییس بخش فلزات گرانبها در مارکس اسپکترون می گوید، “کاهش قیمت فرصت بسیار خوبی را برای خرید فراهم کرد و امروز نیز این فرصت به ثمر نشسته است، و قیمت هر دو فلز افزایش یافته است.”

وی می گوید با وجود این که بازار طلا در هفته های اخیر دائما با فشارهای نزولی مواجه بوده است، به لطف فقدان فروشندگان “واقعی” قیمت ها همچنان به خوبی به محدوده مبادلاتی گذشته خود بازگشته اند.

گاوت می گوید، “اکنون من فکر می کنم که روند نزولی در حال حاضر محدود خواهد بود و ما شاهد تلاش در سطوح بالاتر خواهیم بود. زیاد هم هیجان زده نشوید، [اگرچه]، ما هنوز در همان محدوده ها هستیم، اما با وجود تضعیف دلار آمریکا و به این دلیل که باز هم فروش طلا خیلی خوب نبوده است، ما باید منتظر روند صعودی باشیم.”

معامله گران می گویند که در روز جاری معاملاتی تمرکز ابتدائا بر روی نمودارهای مربوط به بیکاری آمریکا خواهد بود، که قرار است در ساعت 12:30 به وقت گرینویچ منتشر شود. اگر داده ها ضعیف تر از انتظارات باشد ممکن است بتواند به افزایش تقاضا برای طلا به عنوان یک ذخیره ارزش جایگزین کمک کند، اگرچه هرگونه افزایش قابل توجه در میزان گریز از ریسک نیز می تواند فشارهای نزولی را بر این فلز و نیز سایر بازار کالاها وارد کند.

ادل تولی، تحلیل گر یو. بی. اس. در یادداشتی می گوید، “با توجه به این که رویداد پر ریسک فدرال رزرو آمریکا در راه است، احتمالا حالا دیگر عوامل بازار فضای بیشتری برای بیان اعتقادات راسخ خود دارند.” وی می افزاید، “در حال حاضر ریسک موجود برای طلا این است که آیا فقدان اصول اساسی برای محیط اقتصاد کلان [که هم اکنون در حال تاثیر گذاری است] سرمایه گذاران را مجبور خواهد کرد که برای تشخیص جهت حرکت طلا عوامل داخلی تاثیر گذار بر آن را در نظر بگیرند.”

عوامل بازار می گویند، تقاضای فیزیکی همچنان ثابت است، در حالی که ذخایر وجوه مبادله ای نیز کاهش یافته است.

در همین حالا سایر فلزات گرانبها نیز در روز پنج شنبه با قیمت بالاتری مبادله شده اند، که همه آن ها از تضعیف دلار آمریکا منتفع شده اند. در ساعت 09:55 به وقت گرینویچ، قیمت نقدی نقره با 0/1 درصد افزایش به 30/750 دلار آمریکا در هر اونس رسید، قیمت نقدی پلاتین نیز با 0/5 درصد افزایش به 1557 دلار آمریکا در هر اونس رسید، و قیمت نقدی پالادیوم نیز با 0/1 درصد افزایش به 659/50 دلار آمریکا در هر اونس رسید

منبع iTahlil

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا